16 January 2013

sebuah cerita yang palat perasanya

apabila sebuah ceritera itu terbuka untuk dipaparkan,aku meneliti setiap bait yang diceritakan...aku cuba terjemahkan dalam bentuk sebuah kehidupan yang aku idamkan...


aku cuba untuk mengecap satu bentuk perasaan yang dipanggil bahagia, apabila aku menolak segala anasir yang aku rasakan sebagai satu ancaman dalam aku meneruskan satu kehidupan,terkadang aku lupa,aku menidakkan perspektif yang sebenarnya satu kemesraan yang ingin aku cari,tapi disebabkan noda itu melampaui segalanya,aku teruskan dengan sikap egois tak bertepian yang menjangkau segala aspek yang patut aku halusi terlebih dahulu.

bila frasa-frasa yang belum menjangkaui satu prosa moden itu lengkap,aku terus mengaitkan dengan angan-angan aku yang sangat opportunist, aku terlalu mengikut kehendak hati yang sangat rakus dan jelek di sesetengah mata sehingga satu persatu kemanisan yang diharap itu lebur,hancur bak debu berterbangan.... semakin jauh aku menelusuri ruang kehendak hati itu,semakin tidak bersisa impian yang aku harapkan itu,sehingga satu tahap dimana,apabila aku mula menyedari setiap yang dirancang itu mula runtuh,aku sudah tidak mampu untuk membinanya kembali...aku cuma mampu memerhati kejatuhan yang aku cipta sendiri....

aku membelek kembali ceritera itu, dan tersenyum sinis aku melihat betapa bangangnya aku dalam melepaskan apa yang sepatutnya aku genggam erat,tapi aku lepaskan tanpa pertimbangan akal yang diberi ...cerita aku menarik... dua jiwa telah dizalimi, dan aku adalah protagonis yang sepatutnya menjadi antagonis dalam ceritera ini....

aku bermasalah dalam menggarap sebuah episod yang membahagiakan,aku tidak mampu mencapai itu dan ini....aku cuma mampu untuk berjalan sendirian dengan sebuah derita,dan teman baik ku hanyalah duka nestapa yang sentiasa membuntut aku kemana saja aku menghayunkan langkah kaki yang semakin tidak berhaluan ini...

titisan halus menitis laju membasahi ruang wajah....tiada kata terucap,tiada gambar tersingkap,tiada nafas tercungap.....

semoga cerita ini bertemu noktahnya


loneome crow
-alfiesyahril-

1 comment:

  1. there's no way that you can stand this madness all alone....this script has been written already, it is you who decide how to achieve the ending of the story...in which way,disastrous and hatred or full of happiness

    ReplyDelete