21 January 2013

beban tak tertanggung, ku terduduk, tercangkung

aku terasa satu bebanan berat sekali lagi ditanggung aku...aku tak berupaya menolak,kerana bebanan tu sudah tertulis namaku,dan aku yang sesuai untuk mengkandar bebanan tersebut ke sana-kemari...kerana sudah tertulis kan....

semasa aku boleh bergelak riang,aku tidak memikirkannya sangat, aku terlalu hanyut dibuai ombak,diulit angin yang menyapa pergi...aku alpa,aku lupa,dan aku membuat sebarang kesilapan yang tertera di hadapan lorong aku lalui.... aku seperti tidak mengendahkan walau ada juga tangan-tangan cuba menarik aku,supaya aku tidak sesat,supaya aku tidak melencong jauh meninggalkan jalan yang sepatutnya aku turuti,namun langkah egois aku gagahkan juga,aku berlalu dan tangan itu aku tepis,tanpa aku gunakan akal aku untuk berfikir sejenak....


'...adakah benar ini yang aku mahukan..."

semakin jauh,semakin aku tinggalkan kegembiraan itu,aku ingin mencapai cahaya nunjauh ke hadapan,namun cahaya makin suram,aku terperosok dalam duri-duri ranjau hidup,aku terhenti dalam kegelapan...kegelapan yang sungguh kelam dan hitam...apa yang aku lihat adalah kepekatan dalam kegelapan itu sendiri...aku angkat tanganku,mengalir noda dan dosa,terpacul nesta-nesta hina di minda....

segala dosa itu menjadi bebanan hidup aku,aku usung kesana kemari,namun tida tertanggung beratnya, aku harus kuatkan diri,untuk bebanan itu,akan aku tanggung sampai aku,

 mati....


sejak waktu itu
-alfiesyahril-

2 comments:

  1. balik lipis. u will find your grace there. hell no; of course. i'm not happy. hell no i never trusted a man after what had happened. buruk seburuk-buruk nama sy, w/pun u're part of the procedure, i walk. i stand. tho i fall sometimes. walk, awk. walk. we're human, we make mistakes, and smpai bila nk salahkan diri sendiri? u know what's wrong now, see the darkness, and don't let it blur u in the future. let go all this burden and walk. jatuh brapa byk kali pun, at least u start ur walk. dont do it the future anymore. not everybody had any second chance. all the best human.

    ReplyDelete
  2. and plz do have respect for me as a human, im enough of being the jahat, being blame all the time.

    ReplyDelete