27 June 2012

permainan suatu emosi

aku perlu ada rasa bersyukur kerana Allah masih sayangkan aku,dan Allah masih mengambil tahu pasal aku....kerana jalan hidup yang aku pilih hendaklah jalan yang sepatutnya aku pilih...bukan jalan yang ditetatpkan berdasarkan emosi dan nafsu semata-mata.....

Allah memberikan peluang kepada aku untuk berfikir dan mencari penyelesaian,mencari pilihan yang perlu aku buat dalam mengecapi apa yang dimaksudkan kebahagiaan..... aku bahagia? aku gembira? tawa dan tangis aku sesuatu yang abstrak,tawa tidak bererti riang,tangis tidak beerti sengsara...segala-galanya dipayungi sifat sentimental dan melankolik...aku diuji sebegitu kuat sehingga rasanya kaki ini tak mampu menyokong beban yang terasa sangat berat dan menyakitkan...aku tewas apabila dikaitkan dengan emosi jiwa dan perilaku aku sendiri selalu menidakkan apa kehendak jiwa aku sendiri....apabila bermain dengan pemikiran aku yang serba negatif,aku selalu melangkah dengan sifat egois yang kebanyakannya memakan diri sendiri...

26 tahun aku berpijak di bumi tuhan,dan masalah merupakan teman sejati aku....sehingga satu tahap aku tidak menghiraukan masalah itu kerana aku sudah sebati dengannya...sehingga aku merasakan aku masih dalam bayang-bayang...masih dalam kegelapan walaupun kian kali orang berkata masih ada sinar, Ah! cakap-cakap retorik....sinar hanya pada kalian yang tidak mempunyai jiwa...kalian hanya menuruti kehendak sehingga satu tahap kalian tidak mengetahui,kalian hidup bukan untuk diri kalian,tapi atas kehendak dan penilaian masyarakat sekeliling...

apabila aku bermonolog...aku menilai kembali diri sendiri...banyak perkara yang tidak diperhalusi dengan sehalus-halusnya... apabila pandangan di kiri dan kanan aku terasa kabur,dan samar-samar,aku tergapai-gapai mencari arah...untuk sekian lamanya aku tercari-cari...dan untuk sekian waktu itu juga aku masih berada di paksi yang sama...

kini aku sudah tiba pada dimensi di mana aku perlu bermuhasabah untuk mencari konklusi...dan konklusi yang bakal mencengkam dan membakar jiwa aku...pilihan apabila membabitkan soal hati bukan perkara yang mudah...perkara lahiriah bukan masalah,itu hanya cabaran...namun apabila membabitkan batiniah,ianya merupakan satu persimpangan antara penderitaan dan kebahagiaan...apabila jiwa itu sudah mati...tiada apa pun kemewahan dan kesenangan di dunia yang dapat mengembalikan kegemilangannya...

aku emosional membabitkan kecelaruan jiwa....jiwa aku hanya satu entiti yang sukar untuk diterangkan,dan di deskripsikan atas istilah yang tiada disebut dalam mana-mana kitab...jiwa aku penuh kebingitan yang suram, keegoan yang menjijikkan... kekuatan yang melemahkan...kecintaan yang mengecewakan...jiwa aku ini abstrak,dan penuh dilema....

aku bermain dengan emosi apabila emosi itu sendiri tidak mengerti apa yang dipermainkan



melastik ke bintang
-alfiesyahril-

No comments:

Post a Comment