09 February 2010

titis-titis hujan...

rintik -rintik air turun membasahi bumi, aku masih termanggu melihat air berjejeran turun dari langit, aku menjadi asyik dan terpesona melihat kejadian alam itu tanpa mempedulikan kelibat manusia yang lalu lalang melintas di hadapanku,kerana aku terlalu memerhatikan air itu jatuh,turun ke bumi dan memercik ke sekitarnya, kenapa aku termenung? itu yang menjadi persoalannya sekarang, dan kenapa aku masih termenung walaupun aku sedar apa yang aku lakukan...persoalan ini tidak bisa aku jawab,dan tak juga bisa aku rungkaikan. kadang2, kawan -kawan aku bertanya kepadaku, dan kadang- kadang kawan-kawan ku juga menyedari aku mudah sekali termenung, dan dari renungan mata aku itu,kelihatan pandangan yang dalam,dan menerobos sehingga ke dimensi yang lain. jadi tidak hairan bagiku jika rakan- ku tidak dapat menjangka apa yang bermain di benakku.

'setiap persoalan ada jawapannya..'

apakah benar apa yang diperkatakan? apakah sahih apa yang diceritakan dan, apakah jua bukti yang dapat disimpulkan?semuanya adalah satu perkara yang subjektif, hanya dapat dinilai dalam diri individu itu sendiri...bagi diri aku, aku sendiri belum bersedia dengan jawapannya,dan aku juga belum benar- benar faham apa yang aku inginkan dari diri aku sendiri. namun,jawapan itu ada di sana....

'engkau sunyi?'

hmmm...aku sukar untuk menyatakan hal ini ,tapi yang pasti,aku kesunyian....banyak faktor yang membelenggu aku,dan aku tersepit di antaranya, perubahan dalam diri sendiri itu sukar,tak semudah yang disangkakan...

'berkata sesuatu itu memang mudah,namun untuk melaksanakannya,memerlukan kekuatan yang tak mungkin semua orang berupaya...'

tersingkap kembali kata-kata ini dalam minda aku, mudah bagi setiap orang untuk memperkatakan sesuatu,namun tidak semudah itu untuk melaksanakannya...aku hanya mampu bertahan,namun untuk mara ke hadapan,aku masih belum berani, aku masih samar-samar dalam pencarianku, aku masih mengharapkan sesuatu itu kembali...

hujan masih belum berhenti,namun sudah mula menunjukkan tanda-tanda akan reda. aku masih termanggu sendirian,melihat air hujan turun, dan aku masih lagi termenung....dan terus merenung.....


missing the sweet time
-alfiesyahril-

No comments:

Post a Comment