27 February 2010

hey you! don't fool us around,we know who we are

assalamualaikum, lama benar aku tidak merilis catatan baru dalam blog ni,

aku teringat semalam,aku ke melaka,menghantar barangan komputer untuk adikku di UTeM ,dan dalam perjalanan pulang,aku singgah di sebuah pasaraya besar di kawasan pinggiran untuk membeli barangan dapur dan menjelaskan bil. namun tu bukan persoalannya,tapi yang ingin aku utarakan di sini adalah sikap sambil lewa pengguna dan sikap peniaga yang suka mengambil kesempatan atas kealpaan seseorang.

ok, semalam,ayah aku ingin membeli kasut sukan, katanya untuk kegunaannya beriadah,dan pada display harga,terpapar potongan harga sebanyak rm20, dan yang pasti sekarang ini pun bukan musim jualan murah,tapi akudengan ayah aku ambik jugak kasut tu, sebab dah murah kan, so kita orang pergi la kat kaunter,n nak bayar, aku pun duduk belakang cashier,sebab nak perhatikan sama ada harga tu dah less atau tidak, and semasa cashier tu scan kasut ayah aku,yang terpampang adalah harga asal yang tak ada less pun, so ayah aku terus la tanye

' nape tadi saya tgk kat rak kasut,ada harga less?"

"ye ke?"

pergh! ye ke jawab die? ok, 2 kesimpulan dapat aku buat. first, si cashier ni mungkin seorang perkerja yang baru start kerja sejam yang lalu,dan tak tau ape2 lagi pasal barang dlm pasaraya, n second, die memang mangkok hayon yang dah diajar oleh bos besar palat untuk menipu cara paling keji ni. lepas tu dia panggil la assistant manager,n die kate harga less tu tak sempat masuk dlm sistem lagi...la! kalau macam tu,tak payah la tulis ada less, bangang!,lepas klik punye klik ,n baru la ayah aku dapat harga yang sebenar. bayangkan, kalau pengguna lain yang tak ambil kisah,dan terus bayar je,berapa banyak keuntungan secara haram yang syarikat tu perolehi,hmmm...dunia

tak habis kat situ je ,lepas tu ayah aku bayar bil broadband,n bile resit kuar,apa yang ayah aku dapat,pakej asalnya ayah aku dpt unlimited access ke internet,tapi skarag siap dah block lagi,ayah aku g kat cina pmpn tu,lepas tu tanye2 kat die, die ckp skrg sume dah tukar jadi limited, ayah aku marah la,dulu msa nak jual,bukan main manis,bila ade problem,sume tak tau, n tuding jari ke orang lain,aku pun hot jgk smlm,celake punye cine,ingat aku orang kampung ko nak tipu2 aku,ingat aku hape,ingat aku tak sekolah ke hape,lepas tu kita orang pergi ke m**** centre, pun same jugak, pmpn mat rempus tu pun same je perangai,geleng2 tak tau, ayah aku warning la,ni kalau sy telepon awk punye main,kalau lain die ckp,tggu la sy saman nanti, heheh!ayah aku ni gertak boleh tahan jugak,walaupun aku tau,die takkan buat punye. lepas tu, dengan bengkek di hati,kami pulang ke rumah

ape yang aku nak cakap kat sini,sentiasa berjaga-jaga dengan setiap peniaga,sebab mereka akan sentiasa mencari peluang untuk mendapatkan keuntungan yang haram,tanpa mengambil kira nilai-nilai murni dalam berurusan.namun tak semua macam tu, member aku yang meniaga kat puchong tu, bagi lebih sikit pada orang,takpe..n sebab tu rezeki die ada sampai sekarang,walaupun tak bayak,tapi tak putus...jujur dalam setiap perlakuan,dan jangan mengambil kesempatan pada orang yang lemah, kami tau kami ni orang kampung,tapi jangan pandang kami sebelah mata,sebab kami ni manusia, akal fikiran tu ada, kehidupan yang perit kami dah rasa, jadi jangan bermain api jika takut akan panasnya...


gulai asam rong jerantut
-alfiesyahril-

7 comments:

  1. aku setuju..jgn pndg org kg xde mata..
    aku dh byk x kene tipu gk sbb org kg..

    -mhbh-

    ReplyDelete
  2. idop orang kampong bijak! hehehehe.....yg nk berniage scr x jujur ni, kene kasi bace kesah nabi salleh ni...biar insap sikit~ eh betol ke nabi salleh? huhu

    ReplyDelete
  3. tak taulah rasist,tapi jangan perlekehkan orang kampung,sebab kita juga manusia,sama2 menghirup udara yang sama,dan berpijak di bumi yang sama

    ReplyDelete
  4. ko miden,semangat ko memang kuat,papehal,aku akan sentiasa support ko,heheh!

    ReplyDelete
  5. aku pon org kampong wei~ dicemuh warga bandar tu dah bese sgt dah~ hahaha...tp aku kesian kt diorg....kite rase mandi parit, kite rase curik rambutan, kite rase tangkap haruan kt bendang, diorg? hehehe..takat g jusko, ape yg hebat? aku pon poie~ kan?? kan?? kan?? hehehehe.....

    ReplyDelete
  6. terima kasih sahabat!...takkan melayu & sahabat hilang di dunia..

    ReplyDelete
  7. aku org bandar...tp aku rs org bandar cam sial...so idup org kg la..hahaha

    -kudin-

    ReplyDelete