29 May 2012

rockin' timeline

saje je aku post,sebab lame tak mengusik blog...


so,aku terus straight to the point, perjalanan rock aku ...


1986-1987

-aku lahir,jadi tiada apa yang aku ingat sepanjang tahun-tahun ni

1988-1995

-aku mula mengenal muzik jenis world,tapi yang ni biasenye tak mempengaruhi sebab kebiasaan keluar di radio dan kaset yang ayah aku beli

- band/musician: KEMBARA,M. NASIR, AISYAH, PAK PANDIR, ZAINAL ABIDIN.. sekadar menyebut beberapa nama yang aku ingat

1996

-time ni exploration bermula, aku dah tau BSB time ni (Backstreet Back) dan aku mula kenal metal dengan album kumpulan 2BY2(yang duet dgn siti nurhaliza tu) sebab ada satu lagu tu, tak ingat lagu mana,tapi ada riff berat di situ, jadi aku mula kenal arah tuju aku.lagi satu,time tu jugak ada satu rancangan kat TV3, (Alternative), jadi aku kenal band2 grunge ni,dgn malaysian band skali

band/musician: 2BY2, BSB, 5IVE...GRUNGE : NIRVANA,FISH,DEAD MUSHROOM,BUTTERFINGERS, OAG, SPIRAL KINETIC CIRCUS,SATURNINE, GREENDAY

1997-1998

-zaman kegemilangan. time ni XPDC memang tengah top dgn album BRUTAL, time ni jugak aku dah memiliki Black Album...bermulanya era aku dengan mighty METALLICA

band: XPDC,METALLICA,CROMOK,

1999-2003

-zaman sekolah menengah aku,disebabkan aku sekolah asrama,pengaruh dari KL membawa aku ke dimensi  Nu-Metal di mana banyak band tengah naik time tu,jadi aku pun terikut la same,time2 tengah mencari identiti kan...tapi tegarnay aku pada metal tak pernah berubah...XPDC dan METALLICA tetap di hati

-time ni jugak aku baru kenal underground malaysia,dgn skinhead tengah naik time tu,punk bagi aku masih terlalu awal untuk diterokai

band: METALLICA,XPDC,METALASIA,IRON MAIDEN,SLIPKNOT,LIMP BIZKIT, KORN,S.O.A.D. MUSHROOM HEAD, LOVE ME BUTCH, BUTTERFINGERS,CARBURETOR DUNG,THE PILGRIMS, A.C.A.B.,THE OFFICIAL,RUDEBOYS,LAST RESORT,

2004-2007

-zaman menara gading,makin banyak pengaruh...start ni aku dah kenal black metal dgn metalcore, time ni headbanging kuat sikit la,hahaha! punk rock mula menangkap halwa telinga time ni

-time ni jugak aku baru kenal rock kapak,sebab sebelum ni aku tak boleh terima rock kapak,pasal tak rebel

band: METALLICA, CRADLE OF FILTH, AS SAHAR, SLAYER, MEGADETH, WINGS,SEARCH, ANTHRAX,SLAYER, ATREYU,TRIVIUM,BULLET FOR MY VALENTINE, A7X, THE RAMONES,SEX PISTOLS,THE CLASH, COCK SPARRER,RANCID,

2008-2010

-zaman degree,same je mcm sebelumnya,cuma black metal dah kurang sikit,time ni lebih banyak kepada eksperimentasi (OLD SKOOL REVIVAL) DAN SKA PUNK!

-band:METALLICA,DRAGONFORCE, HIM,DREAM THEATER, RUSH,BLACK SABBATH,MOTORHEAD,YNGWIE J. MALMSTEEN,KEMURI, TIPE-X, POTSHOT, OPERATION IVY

2011-2012

-zaman keje...masih mcm dulu jugak, cuma yang berbezanya,semua muzik yang dulu2 tu aku dengar balik...kire sekarang ni aku tak memilih sangat la,semua yang ok aku dgr je...cuma METALLICA tetap bertakhta di hati,heheh!






lepas ni tak tau la, nasyid kot? tak mungkin,sebab nasyid ni kalo betul ikhlas niat dia nak berdakwah,dia boleh buat,mcm raihan,rabbani,hijjaz....yang lain? masuk one in a million,jadi bapuk masuk AF,minum todi...nasyid hape tu..hahaha!

ape-ape pun... music for entertainment...not for life


MUSIC AS A WEAPON
-alfiesyahril-

No comments:

Post a Comment