07 December 2011

strings should sound like this

aku memerhati jugak,kadang2 apabila member2 aku punye taste dalam mendengar muzik sebagai halwa telinga mereka,kadang2,aku tengok dia orang ni main dengar je,asalkan sedap telinga nak menghadam muzik yang dimainkan....ada sesetengah orang pulak,mereka menjadikan muzik ni sebagai satu medium untuk menterjemahkan apa yang tersurat di dalam jiwa mereka, dan ada jugak sesetengah ni,menjadikan muzik sebagai ....sekadar muzik sahaja.sebab tu golongan yang ketiga ni menggunakan muzik sebagai medium untuk memperlihatkan diri mereka selari dengan peredaran zaman,maksud aku,muzik yang mereka dengar tidak tetap,lebih kepada mengikut apa genre yang menjadi ikutan pada masa kini,dengan harapan agar tidak dipandang sebagai ketinggalan zaman

aku tahu aku dalam golongan yang mana satu, sebab aku mendengar muzik ni dah lama, sejak dari sekolah rendah lagi,jadi selok belok pasal muzik ni,boleh dikatakan serba sedikit aku tahu lah. dalam hidup aku,muzik memainkan peranan yang penting jugak,sebab kebanyakan masa aku dihabiskan dengan mencari sesuatu yang baru dalam muzik itu sendiri,tapi aku dan muzik aku adalah berlandaskan attitude aku itu sendiri,jadi aku tidak mudah bertukar rhythm,tetapi dalam masa yang sama,aku masih mengikuti senario yang ada sekarang,dan ini bermakna pengetahuan dan juga sebarang maklumat yang aku dapat semakin bertambah....daripada sini pun kau orang dah boleh agak,aku dalam kategori yang mana kan?

tapi,dalam mengikuti perkembangan muzik ni,kita tak seharusnya mendahulukan apa yang sepatutnya kita anggap sebagai hiburan ini,sebagai satu pegangan hidup,sebab kebanyakan orang,menjadikan setiap bait-bait puisi dalam setiap lagu itu sebagai pegangan,dan kadang2,mereka juga mudah terprovok untuk melakukan sesuatu hanya bersandarkan lagu yang mereka dengar. tu dah salah dah tu...sebab muzik ini sesuatu yang patut menggembirakan kita,bukan mempengaruhi kita.....jadi last,kita berbalik kepada hanya yang Satu...jadi,kena sentiasa ingat,agama itu adalah tongkat untuk kita berdiri selain adat yang perlu kita kekalkan....jadi,segala apa yang kita lakukan,hendaklah tidak melampaui batas dan melanggar norma-norma kemanusiaan....heheh! aku dah merepek panjang...jadi fikir2lah,

"strings sounds depend on how it is tuned"

melissa'warlock'
-alfiesyahril-

2 comments:

  1. aku kategori golongan yg "menjadikan muzik sebagai ....sekadar muzik sahaja" kot. tapi aku tak gemar sangat lagu2 yuna, aliff satar dan najwa latif. lagu stacy yg kasanova2 tu, mmm..kadang2 boleh kot, sb cachy. hehe. lagu shila amzah 'patah seribu' tu sekarang aku tengah suka betul lah haha. lagu anuar zain banyak jugak aku suka. tapi sampai sekarang aku suka lagu2 lama ziana zain, amy mastura, search, ella, wings, tapi aku tak suka kalau awie nyanyi tanpa sayapnye hehe. lagi lagu2 feminin, kru, elite, suka betul tuh! dan aku gemar betul dgn lagu rohana jalil. lagu 'rayuanku' misalnya. lagu 'diam2 jatuh cinta' ramlah ram pun aku suka. lagu saloma duet dgn ahmad daud 'sudah kahwin ke belum' pun aku suka. lagu 'paralyzer' finger eleven, 'communication breakdown', 'the song remains the same' aku suka jugak. lagu eminem yg banyak mencarut2 tu pun aku suka jugak. lagu skandel dia si mariah carey tu pun. pada aku chris brown ada jugak lagu dia yg sedap. hah spice girl! dengar balik lagu2 dorg, best kot. kekeke. eh suka pulak aku taip komen panjang2 macam ini. sukasukijehahahaha

    ReplyDelete
  2. salam. suke lagu yang ada dalam SINAR FM.
    lagu2 malar segar saje.
    ada kate tu ketinggalan zaman, ah tak kisah.
    lagu terkini, lagu ikut musim, memang tak boleh nak layan.

    80' 90'an di hati,
    Sue.

    ReplyDelete