23 August 2010

free thinkers are dangerous!

free thinkers dah menjadi kebimbangan sejagat sejak sekian lama


BANGSAT!

itu satu perkataan je yang dapat aku luahkan dari mulut aku. walaupun tak berapa elok di bulan yang mulia ini,tapi rasa terpanggil untuk aku memasukkan entri baru,yag bagi aku amat relevan dan tidak wajar dipandang enteng....kesucian agama islam itu wjar dijaga, walaupun aku ini teruk dalam banyak hal jugak,tapi bagi perkara yang membabitkan pegangan aku,dan juga pedoman aku,aku tak wajar untuk berdiam diri.....

laman sosial yang semakin sial aku tgk,fb ni betul2 membuatkan aku menggeleng kepala dalam skala yang jarang aku lepasi,sebab dalam sesuatu perkara,ada limitationnye,betul tak? (betol3!) setakat ni, 2 orang aku dah tgk, si cina singapore dengan sorg anak melayu kita sendiri nama salleh g. samsa, dalam blog beliau bintangkertas.blogspot.com.. gambar2 aku tgk kat fb kawan dia,real mokujin dgn tuan haji gapur,dengan bertatooo,siap minum arak lagi...lagi dahsyat daripada aku yang kejenye headbanging dengar lagu metallica ni.... satu pemikiran yang sangat radikal bagi aku ( aku pun berfikiran begitu,sangat radikal) apabila makhluk itu mempersoalkan mengenai mengapa perlu berpuasa, sedangkan dia tidak percaya pada apa itu tuhan,dan kenapa perlu menahan lapar hanya untuk mengikut kehendak agama yang mak bapak dia anuti.. pergh!budak ni memang takde insuran kat akhirat kot, mempersoalkan sesuatu yang telah termaktub dalam kitab suci kita sendiri...

kalau budak tu terbaca la blog aku ni (kalau la dia xnak baca,pedulik hape aku).. aku ingin ingatkan dia dengan satu pernyataan yang simple je, sesuatu yang wujud secara fizikal ini,ada penciptanya,dan pada penciptanya itu kita patuh,kerana pencipta itu tahu apa yang  diciptakannya....ingat tu je. bila dia mempersoalkan berkaitan dengan puasa,adakah dia paham tentang konsep puasa itu sendiri, kenapa kita perlu menahan lapar,sepanjang hari...aku tak berani nak ulas di sini,kerana aku pun bukan orang yang pandai,namun aku masih berpegang kepada kepercayaan aku kepada yang maha esa, dan mencuba sesuatu yang dPt memperbaiki diri aku,sejajar dengan peningkatan usia aku....dan juga perkembangan minda aku... free thinkers ini sangat berbahaya...apakah dia lupa pada meta fizik? pada kejadian alam yang tak terjangkau pemikiran kita untuk menyelongkari kesemuanya... jika dia berani berkata pasal punk rock menyelamatkan hidupnya,aku boleh katakan,aku dah dengar thrash metal semasa dia masih menetek dengan mak dia lagi, NAH! hambik kau! ni yang jadi apabila pendidikan islam dipandang remeh oleh masyarakat...

aku tak dapat bayangkan apa akan jadi pada masa akan datang.... aku hanya dapat berdoa semoga keluargaku dan rakan taulanku dipelihara imannya daripada disesatkan...

semoga bulan ramadhan ini diberkati...Amiin..


p/s : SOAD ade ckp dlm lagu dia, "free thinkers are dangerous"



minum kopi o panas mlm2 ni sedap jugak kan?


In Islam we trust
-alfiesyahril-

5 comments:

  1. yang nak fikir2 bebas tu perangai memang macam kuda kepang.

    ReplyDelete
  2. Bila hidup xde pegangan..jadi macam ni la..
    semoga keimanan kita semua dipertingkatkan dan terpelihara..

    ReplyDelete
  3. jangan sesekali mempersoalkan sesuatu yang kita tak pasti,cuma kepercayaan kita pada yang hakiki menentukan segalanya.... hidup ini mesti ada pegangan beb!

    ReplyDelete
  4. Tuan Haji Gapur Islam itu universal,indah dan damai...
    10 hours ago · Comment · LikeUnlike · View Feedback (18)Hide Feedback (18)

    *
    *
    Eizzat Insaf, Mohd Soufi, Montox Aghory and 6 others like this.
    *
    o
    Awlia M Zeint flexible pula
    10 hours ago · LikeUnlike
    o
    Tuan Haji Gapur ‎:)..dan marilah bersama menjaga nilai2 ini ya:)
    10 hours ago · LikeUnlike
    o
    Awlia M Zeint semoga..
    dan rasulullah telah menjadi acuan patokan sampel terbaik dalam kehidupan.
    :D
    9 hours ago · LikeUnlike
    o
    Tuan Haji Gapur ya..jangan membenci dan menilai sesama makhluk hidup itu dengan sesuka hati.sebab semua sama.hehe
    9 hours ago · LikeUnlike
    o
    Eizzat Insaf islam itu hadhari la
    9 hours ago · LikeUnlike
    o
    Tuan Haji Gapur hadhari itu gilo!hahah
    9 hours ago · LikeUnlike
    o
    Awlia M Zeint
    suatu kesah menceritakan bagaimana rasulullah bersikap mulia dengan memberimakan seorang wanita tua yahudi yang buta matanya.
    yang dimana setiap muhammad menyuapinya wanita tua itu selalu mencerca beliau tanpa mengetahui muhammad lah yang m...enyuapinya hal ini dilakukan rasulullah sehingga beliau mangkat.See More
    9 hours ago · LikeUnlike
    o
    Tuan Haji Gapur bagus2...jangan macam orang sekarang ni..susah sangat nak respek ngan orang lain.hehe
    9 hours ago · LikeUnlike
    o
    Awlia M Zeint hahah.
    dorang tu hidup pakai kacemate capitalism jadi cam tu lah liat orang.
    cover je.
    jangan sampailah kite cam tu juga.
    :D
    9 hours ago · Like

    ReplyDelete