18 April 2010

jari jemari menitip laju...

jari ini laju menekan di atas papan kekunci,tanpa menghiraukan manusia yang lalu lalang,sibuk dengan rutin seharian mereka yang tidak pernah lelah dengan apa yang mereka lakukan...jari ini masih pantas bergerak ,masa mula menginjak dari pagi membawa ke petang,petang membawa ke malam,dan malam membawa ke dinihari...gerombolan manusia ini tidak pernah putus,dan tidak pernah sepi aku rasakan tempat ini, adakah masa tiada tempat di ruang ini? ataukah aku sendiri menjadi masa itu,yang sebenarnya berhenti berdetik,dan berhenti daripada menuruti peredaran yang berlaku selari dengan masa itu sendiri.

ah...aku berhenti daripada menekan papan kekunci itu,terasa perit dan panas sekali tekak ku ini,lalu ku gagaukan sebotol air minuman di sebelahku,dan kuhirup air itu untuk membasahkan tekakku yang kehausan ini...sesekali selepas aku berhenti,terdengar manusia2 di depanku berbisik dan berkata sesuatu,namun bait-bait yang terucap tidak dapat ku tangkap dengan jelas,jadi aku hanya membiarkan sahaja mereka bermitos dan berfantasi sesama mereka,apa yang mereka bilang,aku tidak ambil pusing...aku meneruskan semula lumrahku,menekan papan kekunci itu,dan sesekali terkeluar siulan dari mulutku...terdengar sesetengah daripada gerombolan manusia itu berhenti dan mengamati apa yang ku lakukan..mungkin mereka tertarik dengan hasil kerjaku? tapi aku seperti merasa diri ini kerdil untuk membalas kembali penghargaan mereka,kerana aku pun tidak pasti sama ada itu adalah satu penghargaan atau sekadar memperlekehkan hasil kerjaku...kemudian terdengar akan telingaku kepada bunyi sesuatu jatuh di hadapanku...mungkin inilah perhargaan mereka atas hasil kerjaku, kata hati kecilku...

masa menginjak pergi lagi, aku pun tidak pasti selama mana aku berada di sini,dan sudah berapa lama jari-jemariku bergerak tanpa henti, namun aku merasa bahawa tugasku sudah berakhir setelah seseorang datang dan menarik tanganku,lalu dikemaskan segala perkakasan ku,dan dibawa menaiki sesuatu yang aku sendiri tak pasti,tapi aku tahu, sesuatu yang aku naiki itu akan bergerak setelah aku mendengar bunyi hentaman benda yang dipanggil pintu, kata seseorang yang membawaku itu, dan katanya juga,sesuatu yang aku naiki itu adalah motokar...aku tidak ambil pusing akan apakah sesuatu itu,namun yang aku mengerti, penat badanku dapat ku hilangkan setelah menaiki sesuatu itu...dan selepas ini,aku akan pulang ke tempat yang biasa seseorang itu bawa,dan untuk hari esok, aku mungkin akan meneruskan rutin aku ini, dan hari esok juga,aku masih belum pasti,adakah rutin ini akan dapat dilaksanakan seperti setiap hari yang lalu? aku pun tidak ada jawapannya....

'sinar cahaya tidak dapat ku lihat,namun sinar hati ini masih terang'                                                                                                             


senses fail
-alfiesyahril-

No comments:

Post a Comment