24 August 2009

satu cerita sehari sebelum puasa....

hari jumaat yang lepas.aku balik lipis dengan ayah aku,setelah munda aku banyak dijajah dengan perkara2 orthodox dan meruncing nurani di bandar metropolitan,nak jugak aku lepak2 kat kuala lipis,berpuasa dengan ahli keluarga yang lain,heheh! so lepas asar aku dengan ayah aku bertolak la ke lipis,on the way mcm biasa lah,borak2 n sambil2 bertukar pendapat...dari gombak sampai ke bentong....n the story began when we reach bentong,time tu jalan memang sesak la,pasal ramai juga umat manusia yang nak balik,berpuasa bersama keluarga,n time ni peristiwa tu berlaku kat stesen minyak shell,betul2 kat simpang 3 kat bentong,sape orang bentong tau la tempat tu...time tu aku tengah mengelamun,n tibe2 ayah aku bersuara

" cube tengok ayam api kat seberang jalan tu, sape la yang tak berhati perut tu", kate ayah aku, n aku terus tengok kat seberang jalan, dalam minda aku still tertanya2 ape la binatang ayam api tu,n for your info, ayam api ni mcm ayam,n nak same mcm burung merak sikit,bulu pun tak berapa nak ada sangat...ape yang menyentuh perasaan aku ialah time tu,aku tengok sekor ayam api tu dah mati kena langgar dengan kereta la kot,kat tengah2 jalan,n ada sekor lagi member die kot,tak pun ayam api betina yang still tunggu je kat sebelah jalan tu,tengok je ayam api yang dah kena langgar tu....

" sape la yang tak berhati perut tu,ayam api ni bukan macam ayam kampung, kalau ayam kampung tu,bile nak melintas jalan, die boleh mengelak lagi kalau ada kereta,sebab ayam kampung boleh lagi terbang",

" ayam api ni lain ke bah?",

"ayam api ni kalau melintas jalan,die memang lintas pelan je,die tak pandai nak patah balik...tu lah,kesian ke kawan die tu,tunggu je kawan die yang dah mati kat tengah jalan tu".


aku termenung sekejap la time tu...lepas dah jauh dari simpang tu,aku tengok ayam api tu masih lagi menunggu kawan die yang kite tau dah mati kena langgar,tapi ayam tu tetap menunggu,mengharap kawan die akan bangun dan sama2 diorang boleh balik ke reban....

tu la beb,kalau kite pk la,ayam yang takde akal pun boleh sanggup menunggu kawan die yang nyata dah mati,ni kan pulak kite manusia...kita sendiri sanggup tikam kawan dari blakang,ada yang sanggup gunakan kawan untuk kepentingan peribadi,dan macam2 lg....aku tak bermaksud semua orang macm tu...tapi sesetengah manusia ni,yang Allah kurniakan akal fikiran,untuk digunakan sebagai seorang khalifah di muka bumi ni.....namun masih berlaku kepincangan dalam masyarakat itu sendiri....

kepada kawan2 aku semua,aku mintak maaf kalau ade perlakuan aku yang pernah menyinggung perassan kau orang semua, memang lepas aku tengok ayam api tu, agak tersentuh jugak la...kite patot jaga kawan kite,bukan mkn kawan kite...jadi sedarlah manusia...

fikirlah, sedangkan ayam api yang tak berakal pun tahu apa ertinya sahabat....


-Alfer-

9 comments:

  1. kudozu like this (thumb up)

    -kudozu

    ReplyDelete
  2. time kasih, satu kejadian alam penuh keinsafan ciptaan Allah s.w.t .sebenarnye kejadian tu banyak pengajaran yang kita peroleh..insyaallah sama2 kita memperbaik diri kita seadanya

    ReplyDelete
  3. kp tau simpang kan?ko kenal tak ayam api tu mcm mane?

    ReplyDelete
  4. xtau.. aku x penah dgr lgsg psl aym api kalo ko x sebut kat sini

    ReplyDelete
  5. ha! tu la pasal,nanti kalo ko lalu kat depan shell tu,ko tgk la kat seberang jalan tu,kalo ko nampak ayam yang mcm burung merak tu,betol la tu...tapi tak tau la korang panggil ayam ape

    ReplyDelete
  6. aku tau shell tuh kt ner...hahahhaa
    weh..sedih doh bace cite ko...ko kena masuk bidang penulisan arr..heee

    ReplyDelete
  7. ceh,ape la aku pulak kene virus ayam api?cuma terexcited jgk la,23 tahun hidup baru skrg kenan ayam api tu ape....to mokle,hehehe! dah lame dah aku nak menulis,tapi takde ruang dan masa yang sesuai,so skrg ni aku gunakan la kemudahan yg ade,hehehe!

    ReplyDelete